25% færdiggjort

Worldbuilding

Fra Skrivekunst.dk
Nuvola apps download manager2-70%.svg Hovedartikel: Miljø.
Der er skriveøvelser tilknyttet dette emne! 🔥


handlingkonfliktpersonermiljø

Worldbuilding betegner processen hvormed bl.a. forfattere opbygger fiktive verdener. Der kan være både et stort eller slet intet overlap med vores egen verden.

Måder at gribe worldbuilding an på

Det er en stor fordel på forhånd at vide hvordan man ønsker at gribe sin worldbuilding an. Nogle forfattere mister overskud af meget worldbuilding, mens andre forfattere får overskud af meget worldbuilding. Jo mere anderledes din verden er sammenlignet med vores, jo mere worldbuilding vil blive nødvendigt, og derfor er det en fordel at indtænke hvad der giver og tager overskud for netop dig når du beslutter dig for hvilken verden du vil opbygge.

Nedefra og op

Du kan vælge at fokusere på bestemte personer og en mulig fortælling fra starten, og så derfra fastlægge de stadigt større detaljer i din verden der er nødvendige for din fortælling. Det kaldes at opbygge verden nedefra og op.

Oppefra og ned

Eksempel: Tolkien.

Genre

Se også Litterære verdener.

Worldbuilding vs. personer og handling

Brandon Sanderson pointerer at der i genrefortællinger er langt større frihed til at lave original worldbuilding end originale personer og handlingstråde, fordi de sidstnævnte skal leve op til langt mere stringente strukturer for at tilfredsstille ens publikum.

Indre og ydre logik

En verdens indre logik er konsekvent hvis den samme logik for hvad der kan ske i verden til stadighed overholdes igennem hele fortællingen. I de fleste tilfælde er indre logisk overensstemmelse i højsædet fremfor realisme hentet fra den virkelige verden, men i nogle genrer såsom hård science fiction, forventer læseren at der er overensstemmelse mellem fortællingens indre logik og den virkelige verdens ydre logik. Dog er det som udgangspunkt næsten altid vigtigere at overholde fortællingens indre logik end at bøje denne for at efterleve ydre logik.

Brandon Sanderson mener desuden at det også i fantasygenrer er gavnligt at inddrage noget ydre logik da det kan gøre det nemmere for læseren at lade sig opsluge af fortællingen. Derudover vil det være tilfældet at jo mere ydre logik der benyttes i et magisystem, jo mindre føles det som et magisystem.

Hvis fortællingens indre logik adskiller sig fra verdens ydre logik, kan det være nødvendigt at bruge tid på at troværdiggøre denne forskel for ikke at spolere indlevelsen i fortællingen.

Kosmologi

Kosmologi omfatter universets struktur, dets oprindelse og dets udvikling.

Magi

Hård og blød magi

Ifølge Brandon Sanderson kan magisystemer indplaceres på en skala fra videnskabeliggjort magi til forundringsvækkende magi – mao. fra hård magi (en. hard magic) til blød magi (en. soft magic). Hård magi er regelstyret, og når læseren først forstår reglerne er det forudsigeligt hvad konsekvenserne er for brugen af denne magi, mens blød magi forbliver mystisk og uforudsigelig.

Fortællinger kan rumme flere forskellige magisystemer som placerer sig forskellige steder på skalaen mellem hård og blød magi. Ofte er det en fordel ikke fuldstændigt at videnskabeliggøre magisystemet så man som forfatter bevarer friheden til at udforske og forklare disse dele senere.

Sanderson formulerer sin tilgang til magisystemer i fire love:

  1. Din mulighed for at løse problemer med magi på en tilfredsstillende måde er direkte proportionel med hvor godt læseren forstår magien.
  2. Brister, begrænsinger og omkostninger er mere interessante end evnerne er
  3. Før du tilføjer noget nyt til dit magisystem (eller din worldbuilding i det hele taget) så overvej først om du i stedet kan nøjes med at uddybe det du allerede har etableret
  4. Husk at det er vigtigere at det du skriver er fedt end at det overholder de tre love


Et magisystem kan være hårdt men føles blødt, men i så tilfælde er det vigtigt at sørge for at udforme ens fortælling som en fortælling med blød magi for det er den måde den vil blive læst på.

Hvis et magisystem eller et andet system for overnaturlighed, såsom vampyrer og vareulve, allerede har etablerede egenskaber inden for genren, vil det ikke være et brud på Sandersons første lov først at benytte sig af disse egenskaber sent i fortællingen, da genrekendskabet i sig selv har etableret denne mulighed. Til gengæld kan der være brug for tidligt at etablere de måder hvorpå fortællingens inde logik adskiller sig fra genreforventningerne.

Én måde at overraske læseren på en tilfredsstillende måde er at markere den kommende uventede drejning ved at vise forskellige aspekter af magien der ikke virker til at være kompatible og på den måde lægge spor ud til læseren om den afsløring der venter. En mindre diskret måde er at lade personer tale om at der er noget der ikke hænger sammen men ikke lade dem nå til nogen konklusion.

Hvis forfatteren ønsker at have flere forskelligartede magisystemer i samme værk, er en effektiv måde at få det til at føles som om det giver mening, selv hvis funktionsmåden er meget forskelligartet, at give systemerne en form for fælles tema, fx i form af de resurser der skal bruges. Det er derudover ofte effektivt at introducere magisystemerne ét ad gangen, og kun antyde funktionsmåden af de andre magier til at starte med.

Eksempler

Superhelteverdener falder sædvanligvis tæt på hård magi.

Typer

Her er en inspirationsliste over en række mulige magityper som andre forfattere tidligere har benyttet sig af. Opdelingen kunne sagtens have været anderledes og rummer overlap, og listen er ikke udtømmende.

Elementære kræfter
  • Ildmagi
  • Vandmagi
    • Frostmagi (kontrol over is og kulde)
  • Luftmagi
  • Jordmagi
  • Lynmagi (kontrol over elektricitet og lyn)
  • Lysmagi
  • Skyggemagi (kontrol over mørke og skygger)
  • Magnetisme (kontrol over magnetiske kræfter)
  • Sandmagi (kontrol over sand og støv)
  • Naturmagi (kontrol over planter og dyr)
  • Tidsmagi (kontrol over tiden og dens strøm)
Sort magi
  • Nekromanti (kontrol over døde væsner eller sjæle)
  • Forbandelser
  • Dæmonbesværgelse (Hidkaldelse af dæmoner til at udføre ens vilje)
  • Blodmagi (brugen af blod eller ofre til at benytte magi)
  • Drømme og mareridt (påvirkning af andres drømme for at skræmme eller skade dem)
  • Vampyrmagi
  • Voodoo (brugen af dukker og andre genstande til at påvirke andre)
  • Besættelse (indtagelse af andres krop eller sind)
  • Skadedyrsmagi (manipulation af insekter, edderkopper og andre skadedyr for at skade eller skræmme andre)
  • Illusioner (manipulation af syn og sind for at narre eller skade andre)
  • Mørk transmutation (omdannelse af genstande eller levende væsener til mørke, skræmmende versioner af sig selv)
  • Forrådnelse (manipulation af liv og død for at fremme forrådnelse og forfald)
Hvid magi
  • Hvid magi (magisk kraft til gavn for andre)
  • Helbredelse (magisk helbredelse af skader eller sygdomme)
  • Beskyttelse (magisk beskyttelse mod skader eller angreb)
  • Renselse (rense en person eller genstand for forbandelse eller besættelse)
  • Solmagi, Månemagi, Stjernemagi
  • Hellig ild (brug af hellig ild til at rense og helbrede)
  • Vandring i lys (evnen til at bevæge sig i og påvirke lys)
  • Skabelse (evnen til at skabe og forme ting med lys)
  • Kærlighedsmagi
  • Musikmagi
  • Drømmemagi (brugen af ​​drømme til at fremme helbredelse og visdom)
  • Sjælemagi (brug af magi til at genoprette og rense sjælen)
  • Åndemagi (brug af ånder til at fremme helbredelse og visdom)
Overnaturlige evner
  • Formskiftning (evne til at skifte form, fx til en dyreform)
  • Astral projektion (evne til at forlade sin fysiske krop og rejse i ånden)
  • Spådom (magisk evne til at forudse fremtiden)
  • Telekinese (magisk evne til at flytte ting ved hjælp af tankens kraft)
  • Telepati (magisk evne til at læse andres tanker og udsende sine egne tanker)
  • Teleportation (evnen til at flytte sig selv eller andre gennem rummet)
  • Prækognition (evne til at forudsige fremtidige begivenheder)
  • Retrokognition (evne til at se tilbage i tiden og opleve fortiden)
  • Clairvoyance (evne til at se ting eller steder, der er langt væk)
  • Clairaudience (evne til at høre ting eller lyde, der er langt væk)
  • Clairsentience (evne til at føle eller fornemme ting eller stemninger omkring sig)
  • Ektoplasmisk manifestation (evnen til at frembringe fysiske manifestationer af ånder eller andre overnaturlige væsener)
  • Regeneration (evnen til at genoprette kroppens celler og helbrede skader hurtigt)
  • Pyrokinese (evnen til at skabe og kontrollere ild ved hjælp af tankens kraft)
  • Kryokinese (evnen til at skabe og kontrollere is og kulde ved hjælp af tankens kraft)
  • Hydrokinese (evnen til at skabe og kontrollere vand ved hjælp af tankens kraft)
  • Aero- eller luftkinese (evnen til at skabe og kontrollere luft eller vind ved hjælp af tankens kraft)
  • Terrakinese (evnen til at skabe og kontrollere jord og sten ved hjælp af tankens kraft)
  • Farve- eller aura-syn (evnen til at se og fortolke farver eller auraer omkring personer eller genstande)
  • Medium (evnen til at kommunikere med ånder eller spøgelser)
Guddommelig magi
  • Engle- og gudemagi (magisk kraft fra engle eller guddommelige væsener)
  • Hellig magi (magisk kraft fra en hellig kilde eller gud)
  • Guddommelig inspiration (evnen til at modtage visdom eller vejledning fra en guddommelig kilde)
  • Mirakler (evnen til at udføre guddommelige undere)
  • Bønner (udtalelse af ord eller sætninger i håb om at tiltrække guddommelig støtte)
  • Guddommelig helbredelse (magisk helbredelse fra en guddommelig kilde)
Magiske genstande
  • Tryllestave (en magisk stav der kan bruges til at udføre magi)
  • Amuletter (en magisk amulet der kan give bæreren magiske evner eller beskyttelse)
  • Runesten (sten med magiske inskriptioner)
  • Magiske våben (magiske våben, der kan give bæreren ekstra kræfter i kamp)
  • Magiske artefakter (genstande med magiske evner, der kan bruges til en række formål)
  • Heksebryg (en magisk drik, der kan give bæreren midlertidige magiske evner)
  • Talismaner (objekter, der siges at besidde magiske kræfter)
  • Portaler (en genstand eller et sted, der kan bruges til at rejse mellem forskellige steder eller dimensioner)
  • Krystaller (krystaller med magiske egenskaber, der kan bruges til fx helbredelse og beskyttelse)
  • Relikvier (genstande, der siges at have tilhørt hellige personer eller guddommelige væsener, eller rumme rester af dem, og som derfor besidder magiske kræfter)
  • Dyr (magiske dyr eller fabeldyr, der kan bruges til at udføre magi eller beskytte mod magi)
  • Magiske bøger og skrifter (skrifter, der beskriver magiske teknikker og formler, og som kan bruges til at lære magi)

Planet(er)

Når man udvikler en planet, er det vigtigt at overveje dens geologi, klima, økosystemer og biomer. Disse elementer påvirker de civilisationer, der opstår på planeten og de udfordringer og ressourcer, som man kan støde på. Der kan udvikles utallige varianter af planeter, fra ørkenverdener og frodige skove til havdækkede kloder og isdækkede himmellegemer.

Geografi

Jordens lande, deres befolkninger og forholdet mellem natur og mennesker

Dyr og planter

Teknologi

Medicin

Kultur

Kunst

Æstetik

Religion

Ritualer

Styreform

Militær

Samfund

Uddannelse

Navngivning

Mad

Workshop

Litteratur om worldbuilding

Skrivehåndbøger

  • World Building Made Easy af Janeen Ippolito
    • 1: World Building From the Inside Out
    • 2: World Building From the Inside Out: Workbook
    • 3: Irresistible World Building For Unforgettable Stories: A Creative Writing Guide For World Building That Sells
  • The Planet Construction Kit af Mark Rosenfelder
  • How to Write Science Fiction and Fantasy af Orson Scott Card
  • The A-Zs of Worldbuilding: Building a Fictional World From Scratch af Rebekah Loper
  • Write Worlds Your Readers Won't Forget af Stant Litore
  • On Writing and Worldbuilding, Volume I af Timothy Hickson
  • Way with Worlds af Steven Savage
    • 1: Crafting Great Fictional Settings
    • 2: Details and Discussion
    • 3: Sex and Worldbuilding: 50 Questions for Creatives
    • 4: Magic, Technology, And Worldbuilding: 50 Questions For Creatives
    • 5: Food, Culture, and Worldbuilding: 50 Questions For Creatives
    • 6: Religion and Worldbuilding: 50 Questions For Creatives
    • 7: Worldbuilding Checkup: 50 Questions For Creatives
  • The Kobold Guide to Worldbuilding af Wolfgang Baur

Teoretisk baggrundsviden

  • Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation af Mark J.P Wolf

Hjemmesider

Tilfældighedsgeneratorer

Videoer og kurser

Apps

  • Genesis til iOS
  • Cartographer til iOS


Skrivekunst.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Tryk OK for at fjerne denne besked.