25% færdiggjort

Tre-akter-modellen

Fra Skrivekunst.dk
Nuvola apps download manager2-70%.svg Hovedartikel: Handling.
handlingkonfliktpersonermiljø
Figur: Konflikt som limen der forbinder handling, personer og miljø i en fortælling.

En akt er en større enhed i en fortællings samlede struktur, og i nyere tid har opdelingen af en fortælling i tre akter været altdominerende.

Der findes mange udlægninger af treaktsstrukturen, men de har generelt disse punkter til fælles:

  • Første akt – indledning
    • Anslag
    • Ansporende begivenhed
    • Første vendepunkt – drejningen der etablerer hovedkonflikten
  • Anden akt – udvikling
    • Midtpunkt
    • Andet vendepunkt – drejningen som gør det muligt at løse hovedkonflikten
  • Tredje akt – afslutning
    • Klimaks – hovedkonfliktens løsning
    • Udtoning


Tre-akter-modellen

Historie

Siden Antikken har fem akter været normen for de seriøse dramaer, mens komedierne havde mere frit spil, og siden Klassicismen har der været mange og detaljerede regler for hvordan de forskellige akter skal struktureres. Siden 1800-tallet har tre-akter-modellen været dominerende, og langt flertallet af Hollywoodfilm og "genrefortællinger" er struktureret med den in mente.

Dele og milepæle

Larry Brooks opdeler handlingen i fire overordnede dele, overgangene mellem hver del og ni milepæle. Delene og overgangene karakteriserer han især ud fra historiens ydre konflikt og hovedpersonens indre konflikt.

  1. Første del
    1. Åbningen
    2. Krogen
    3. Setuppets ansporende begivenhed (valgfri)
    4. Første vendepunkt
  2. Anden del
    1. Første klemningspunkt
    2. Midtpunktet
  3. Tredje del
    1. Andet klemningspunkt
    2. Andet vendepunkt
  4. Fjerde del
    1. Den endelige løsningsscene eller -scenesekvens

Læs mere

Noter

Overgangen fra første til anden akt er typisk der hvor hovedpersonen i stedet for at være inaktiv bliver proaktiv.

I løbet af anden akt stiger spændingen, mere kommer på spil, og hovedpersonens forsøg på at nå sine mål mislykkes spektakulært.

Midtpunktet rummer ofte en uventet drejning hvor det ændrer sig hvad der er på spil – ofte fordi der sættes mere på spil eller modstanderen har opnået noget.

Overgangen fra anden til tredje akt finder sted når det ser sortest ud, og dernæst lykkes det endelig hovedpersonen at sejre i klimakset.

Når det lykkes at overlappe flere handlingstråde så alt ser sortest ud på samme tid og klimakset på én gang afslutter flere handlinger, er det en særligt tilfredsstillende oplevelse for læseren.

Husk at en uventet drejning ikke bør være til stede hvis ikke det gør en forskel for handlingen og personerne. En uventet drejning der kun er der for sin egen skyld er utilfredsstillende.


Skrivekunst.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Tryk OK for at fjerne denne besked.