Argumentationsanalyse

Fra Skrivekunst.dk
Denne artikel er teoretisk orienteret. I modsætning til det meste af indholdet på Skrivekunst.dk handler den ikke direkte om skrivehåndværket, men giver dig i stedet mulighed for at dykke ned i nogle af de emner der danner fundamentet for skrivekunsten. Hvis du kun er interesseret i de artikler der direkte handler om skrivekunsten, så er denne artikel ikke relevant for dig. Akademisk ikon.png


Argumentationsanalyse til brug ved forståelse af litteraturteori

Antagelsen bag denne analytiske praksis udarbejdet af James Phelan er, at det at forst√• at et kritisk argument indeb√¶rer mere end enighed eller uenighed og mere end identificeringen af en tese. Det skyldes at teoretiske argumenter udvikles som svar p√• bestemte sp√łrgsm√•l og i dialog med anden forskning og andre teser. Ligeledes vil der v√¶re bestemte metoder, bestemte antagelser og principper samt et form√•l med et kritisk argument.

Ved at identificere disse dele af argumentet kan man rekonstruere teoretikerens ramme ‚Äď uanset om han eller hun er sig sin egen ramme bevidst. Denne rekonstruktion best√•r af f√łlgende dele:

  • Sp√łrgsm√•l. Hvad er det centrale sp√łrgsm√•l, der s√łges besvaret i artiklen eller bogen? Hvad tages for givet? Til tider identificeres dette sp√łrgsm√•l eksplicit i l√łbet af de f√łrste s√¶tninger, men ikke altid.
  • Svaret: Tesen er nogle gange, men ikke altid, ekspliciteret i teksten. Svaret vil normalt kunne formuleres i en s√¶tning eller to. Og det b√łr formuleres i kontekst af sp√łrgsm√•let.
  • Metoden: Hvad er argumentationsgangen? Hvordan f√łlger tekstens enkelte dele efter hinanden og hvordan forholder de sig til hinanden? Hvad er den underliggende logik og fremgangsm√•de? Hvilken form for r√¶sonnementer tages i anvendelse?
  • Principper og antagelser: Hvilke antagelser ligger under argumentationsgangen? Hvad skal v√¶re opfyldt for at argumentets pr√¶misser holder eller falsificeres?
  • Dialog: hvilke diskurser melder teksten sig ind i. I hvilken diskussion vil den gerne v√¶re et indl√¶g? Hvem har ment noget andet eller noget lignende om tekstens sp√łrgsm√•l.
  • Form√•l: Hvad er pointen med eller betydningen af teksten? Politisk? Fortolkningsm√¶ssigt? Ideologisk? Teoretisk? Eller flere af disse p√• √©n gang?

N√łgleord

Appelformer


Skrivekunst.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Tryk OK for at fjerne denne besked.