25% færdiggjort

Worldbuilding

Fra Skrivekunst.dk
handlingkonfliktpersonermiljø
Nuvola apps download manager2-70%.svg Hovedartikel: Miljø.

Worldbuilding betegner processen hvormed bl.a. forfattere opbygger fiktive verdener. Der kan være både et stort eller slet intet overlap med vores egen verden.

Worldbuilding vs. personer og handling

Brandon Sanderson pointerer at der i genrefortællinger er langt større frihed til at lave original worldbuilding end originale personer og handlingstråde, fordi de sidstnævnte skal leve op til langt mere stringente strukturer for at tilfredsstille ens publikum.

Magi

Hård og blød magi

Ifølge Brandon Sanderson kan magisystemer indplaceres på en skala fra videnskabeliggjort magi til forundringsvækkende magi – mao. fra hård magi (en. hard magic) til blød magi (en. soft magic). Hård magi er regelstyret, og når læseren først forstår reglerne er det forudsigeligt hvad konsekvenserne er for brugen af denne magi, mens blød magi forbliver mystisk og uforudsigelig.

Fortællinger kan rumme flere forskellige magisystemer som placerer sig forskellige steder på skalaen mellem hård og blød magi. Ofte er det en fordel ikke fuldstændigt at videnskabeliggøre magisystemet så man som forfatter bevarer friheden til at udforske og forklare disse dele senere.

Sanderson formulerer sin tilgang til magisystemer i fire love:

  1. Din mulighed for at løse problemer med magi på en tilfredsstillende måde er direkte proportionel med hvor godt læseren forstår magien.
  2. Brister, begrænsinger og omkostninger er mere interessante end evnerne er
  3. Før du tilføjer noget nyt til dit magisystem (eller din worldbuilding i det hele taget) så overvej først om du i stedet kan nøjes med at uddybe det du allerede har etableret
  4. Husk at det er vigtigere at det du skriver er fedt end at det overholder de tre love


Et magisystem kan være hårdt men føles blødt, men i så tilfælde er det vigtigt at sørge for at udforme ens fortælling som en fortælling med blød magi for det er den måde den vil blive læst på.

Hvis et magisystem eller et andet system for overnaturlighed, såsom vampyrer og vareulve, allerede har etablerede egenskaber inden for genren, vil det ikke være et brud på Sandersons første lov først at benytte sig af disse egenskaber sent i fortællingen, da genrekendskabet i sig selv har etableret denne mulighed. Til gengæld kan der være brug for tidligt at etablere de måder hvorpå fortællingens inde logik adskiller sig fra genreforventningerne.

Én måde at overraske læseren på en tilfredsstillende måde er at markere den kommende uventede drejning ved at vise forskellige aspekter af magien der ikke virker til at være kompatible og på den måde lægge spor ud til læseren om den afsløring der venter. En mindre diskret måde er at lade personer tale om at der er noget der ikke hænger sammen men ikke lade dem nå til nogen konklusion.

Hvis forfatteren ønsker at have flere forskelligartede magisystemer i samme værk, er en effektiv måde at få det til at føles som om det giver mening, selv hvis funktionsmåden er meget forskelligartet, at give systemerne en form for fælles tema, fx i form af de resurser der skal bruges. Det er derudover ofte effektivt at introducere magisystemerne ét ad gangen, og kun antyde funktionsmåden af de andre magier til at starte med.

Eksempler

Superhelteverdener falder sædvanligvis tæt på hård magi.

Indre og ydre logik

En verdens indre logik er konsekvent hvis den samme logik for hvad der kan ske i verden til stadighed overholdes igennem hele fortællingen. I de fleste tilfælde er indre logisk overensstemmelse i højsædet fremfor realisme hentet fra den virkelige verden, men i nogle genrer såsom hård science fiction, forventer læseren at der er overensstemmelse mellem fortællingens indre logik og den virkelige verdens ydre logik. Dog er det som udgangspunkt næsten altid vigtigere at overholde fortællingens indre logik end at bøje denne for at efterleve ydre logik.

Brandon Sanderson mener desuden at det også i fantasygenrer er gavnligt at inddrage noget ydre logik da det kan gøre det nemmere for læseren at lade sig opsluge af fortællingen. Derudover vil det være tilfældet at jo mere ydre logik der benyttes i et magisystem, jo mindre føles det som et magisystem.

Hvis fortællingens indre logik adskiller sig fra verdens ydre logik, kan det være nødvendigt at bruge tid på at troværdiggøre denne forskel for ikke at spolere indlevelsen i fortællingen.

Typer

Kosmologi

Geografi

Teknologi

Medicin

Religion

Styreform

Militær

Samfund

Uddannelse

Kultur

Kunst

Æstetik

Navngivning

Mad

Litteratur om worldbuilding

Skrivehåndbøger

  • World Building Made Easy af Janeen Ippolito
    • 1: World Building From the Inside Out
    • 2: World Building From the Inside Out: Workbook
    • 3: Irresistible World Building For Unforgettable Stories: A Creative Writing Guide For World Building That Sells
  • The Planet Construction Kit af Mark Rosenfelder
  • How to Write Science Fiction and Fantasy af Orson Scott Card
  • The A-Zs of Worldbuilding: Building a Fictional World From Scratch af Rebekah Loper
  • Write Worlds Your Readers Won't Forget af Stant Litore
  • On Writing and Worldbuilding, Volume I af Timothy Hickson
  • Way with Worlds af Steven Savage
    • 1: Crafting Great Fictional Settings
    • 2: Details and Discussion
    • 3: Sex and Worldbuilding: 50 Questions for Creatives
    • 4: Magic, Technology, And Worldbuilding: 50 Questions For Creatives
    • 5: Food, Culture, and Worldbuilding: 50 Questions For Creatives
    • 6: Religion and Worldbuilding: 50 Questions For Creatives
    • 7: Worldbuilding Checkup: 50 Questions For Creatives
  • The Kobold Guide to Worldbuilding af Wolfgang Baur

Teoretisk baggrundsviden

  • Building Imaginary Worlds: The Theory and History of Subcreation af Mark J.P Wolf

Hjemmesider

Tilfældighedsgeneratorer

Videoer og kurser

Apps

  • Genesis til iOS
  • Cartographer til iOS


Skrivekunst.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Tryk OK for at fjerne denne besked.